Frågor & svar

Varför står det att många sorter slut?
Vi är en liten plantskola med mycket begränsade utrymmen. Vi har i dagsläget högre efterfrågan än tillgång vilket vi givetvis är tacksamma för men det innebär att många sorter snabbt säljer slut. Vi jobbar på att utöka verksamheten för att kunna tillgodose efterfrågan.

Detta betyder respektive lagerstatus:

Tillfälligt slut – Sorten kommer troligtvis tillbaka under säsongen.
Inventering – Sorten inventeras och kan dyka upp inom kort.
Slut för säsongen – Sorten är slutsåld för säsongen.

Hur stora är sticklingarna?
Storleken varierar beroende på sort och tidpunkt. Vi tar medvetet relativt små sticklingar av toppskott och har utvecklat en teknik för att de ska förgrena sig i ett tidigt stadium för att spara plats vid odling och transport. Av erfarenhet anser vi att små, buskiga sticklingar har bäst förutsättningar för vidare odling hos dig.

Vem odlar era sticklingar?
Vi odlar alla våra sticklingar själva. Vi driver våra moderplantor från år till år som vi tar toppskott från. Dessa skott sätts sedan i torvbriketter som under gynnsamma omständigheter får rötter. När torvbriketten är genomrotad och tillväxten tagit fart saluför vi sticklingen.

Bör jag ta bort nätstrumpan som rotklumpen sitter i?
Det ska du inte behöva göra då rötterna växer igenom denna. Det är dock väldigt viktigt att strumpan har god kontakt med den omgivande jorden du planterar i så att en luftspalt inte bildas. Vissa föredrar att avlägsna strumpan för att minimera denna risk och vi har förståelse för detta. Vi rekommenderar att göra det man själv känner för och tror på.

Jag ser knappt några rötter utanpå nätstrumpan, har sticklingen inga rötter?
Jodå. Vi skickar endast välrotade sticklingar. Du kan enkelt kontrollera detta genom att försiktigt dra i stammen från torvpluggen. Den kommer att kännas helt stum mot jordklumpen. När rötter träffar torr luft beskärs rötterna. Rötterna tänker – hit men inte längre. Vi gillar att lyfta och kontrollera våra sticklingar frekvent och det innebär att rotklumpen utsätts för torr luft och kommer att lära sig att torvbriktetten som utgör “krukan” har den storlek den har. Så snart den planteras i större jordvolym kommer den att på nytt testa var krukans gränser finns. Det skiljer sig också lite från sort till sort hur rötterna växer och även näringshalten påverkar rötternas utseende.

Jag la en beställning men har inte fått någon orderbekräftelse, varför inte?
Kontrollera att du angett din epostadress korrekt (Länk). Det vanligaste felet är felaktigt angiven epostadress.
Om du inte fått bekräftelse trots att du angett rätt epostadress gör du bäst i att kontakta oss.
Eftersom sorter snabbt säljer slut är det inte ovanligt att man är stressad när man genomför beställningen vilket kan leda till att man skriver fel adress. Vi rekommenderar därför er att när som helst skapa ett konto hos oss. Då kan du, när de sorter du önskar köpa finns tillgängliga logga in på ditt konto och därefter genomföra köpet med dina uppgifter sparade.

Jag har lagt flera ordrar, samfraktar ni dessa?
Om vi upptäcker eller om du påpekar detta försöker vi packa dessa ordrar i samma försändelse. Detta innebär dock extra arbete för oss och vi betalar därför ej tillbaka den extra frakt du betalat.

När öppnar ni?
Vi öppnar vanligtvis i slutet på mars/ början på april varje år och har öppet så länge lust och efterfrågan finns under sommarsäsongen.

Varför står det att många sorter slut?
Vi är en liten plantskola med mycket begränsade utrymmen. Vi har i dagsläget högre efterfrågan än tillgång vilket vi givetvis är tacksamma för men det innebär att många sorter snabbt säljer slut. Vi jobbar på att utöka verksamheten för att kunna tillgodose efterfrågan.

Varför kostar sticklingarna så mycket?
I priset ingår 25% moms. Utöver moms betalar vi skatt på vinsten. Vi har omkostnader i form av uppvärmning, underhåll,  material och arbetstid. Jordbruksverket och de nya kraven på växtpass som kontrolleras årligen bidrar också till ökade omkostnader.

Kan jag reservera sorter?
Nej. Vi har inte möjlighet att hålla reda på detta. När vi släpper sticklingar i webbutiken är det först till kvarn som gäller.

Hur tar jag hand om mina pelargonsticklingar?
Svaret varierar beroende på förutsättningar och ambition. Vi har dock samlat några generella tips och råd.
Läs mer: Råd & tips

Kan jag ha dem utomhus?
Ja. På sommaren trivs pelargoner utomhus men skyddas helst från regn och stark ihållande sol.

Kan jag lämna tillbaka sticklingar?
Om du vill reklamera dina sticklingar pga att du är missnöjd skall orsaken dokumenteras så kommer vi tillsammans överens om hur vi löser det.

Finns risk att ohyra följer med pelargonerna?
Vi tar detta på största allvar och arbetar aktivt med att motverka ohyra. Vi är dock en giftfri odling och kan inte garantera att våra plantor är fria från skadegörare. När vi själva tar in nya sorter står de i karantän och när vi anser att ingen problematik förekommer tar vi sticklingar som tvättas noggrant. Dessa sticklingar får sedan också stå i karantän för att sedan komma in i odlingen. Vi uppmuntrar alla att alltid hålla nya plantor i karantän från resterande plantor under några veckor för att minimera risk att eventuell ohyra drabbar befintligt plantbestånd.

Kan ni leverera till annan adress?
Du uppger leveransadress när du lägger en beställning.

Jag har uppgett fel adress vid beställning, kan jag ändra?
Om du lagt beställning och vill ändra leveransadress, kontakta oss snarast per mail så försöker vi lösa det om inte beställningen redan gått iväg.

Kan jag välja ombud för utlämning av paketet?
Om du väljer något av fraktsätten till ombud kan du i kassan välja vilket ombud du föredrar.

Jag vill ha mitt paket direkt i postlådan, hur gör jag?
När ingen risk för frost föreligger i ditt område kan du med fördel välja leveranssättet ‘PostNord Varubrev spårbart till dörr’. Om risk för frost föreligger ska du välja något av fraktsätten till ombud. Om du valt ‘PostNord Varubrev spårbart till dörr’ och ditt paket skadas till följd av frost utgår ingen ersättning.
Tänk också på att ditt paket utsätts för en förhöjd stöldrisk iom. att det kommer att lämnas exponerat utanför din dörr om det inte anses få plats i din brevlåda. Eventuella stölder ska polisanmälas av beställaren för att kompensation ska utgå.

Jag är inte nöjd med mina sticklingar, vad gör jag?
Kontakta oss snarast så kommer vi tillsammans fram till en lösning.

Kan man besöka er?
Vi har tyvärr ingen möjlighet att ta emot besökare i skrivande stund. Däremot rekommenderar vi varmt att besöka någon av våra återförsäljare. Du hittar dem här.

Har ni en fysisk butik?
Nej. Verksamheten utgörs endast av vår webbutik.

Jag vill köpa till en vän, hur gör jag?
Antingen kan du köpa ett presentkort där din vän själv väljer sorter eller så kan du beställa och välja dins väns adress och kontaktuppgifter.

Kan jag ringa er?
Vi har ett telefonnummer men vi är allt för oftast upptagna med odlingen eller våra ordinarie heltidsjobb så vi rekommenderar istället dig att ta kontakt med oss per mail eller via våra sociala kanaler. 

Jag vill jobba hos er, hur gör jag?
Vår verksamhet är idag för liten för att behovet eller möjligheten finns att ha anställda.

Får jag låna bilder från er?
Våra bilder är skyddade enligt svensk upphovsrättslag. Det är därför inte tillåtet att använda våra bilder utan vårat medgivande. Vi ser tyvärr allt för ofta att våra bilder otillåtet används av såväl privatpersoner som etablerade företag. Det är inte OK.

Kan jag spara mina pelargoner från år till år?
Ja, pelargoner kan bli många många år gamla. Genom att övervintra dem frostfritt och skämma bort dem med så mycket ljus som möjligt ökar chanserna att de överlever de solfattiga perioderna. Att investera i extra belysning rekommenderar vi varmt för att ge dem bästa möjligheterna att överleva. Pelargoner är tåligare än man kan tro och även om de kan se risiga ut efter en vinter inomhus kommer de igen så snart ljuset är tillbaka och kan ge blomsterprakt sommar efter sommar. Det finns många fina berättelser om pelargoner som gått i arv i generationer och vittnar om rörande mellanmänskliga relationer.

Undrar du något?

Om du har frågor, synpunkter eller förslag är du alltid välkommen att kontakta oss:
info@dagnysplantskola.se