Villkor

1.1 Beställning

Beställning görs via hemsidan men i vissa fall sker försäljning via andra kanaler såsom på marknader eller på mässor.
Lagersaldo på hemsidan uppdateras automatiskt och i vissa fall när det är många som handlar samtidigt kan det hända att en vara säljer slut under tiden du handlar. Det innebär i praktiken att du kan ha lagt till en vara i varukorgen som plötsligt blir otillgänglig. Vi skickar i dagsläget endast till länder inom EU.

1.2 Leveranssätt:

1.2.1 PostNord Varubrev spårbart till brevlåda

Om du väljer fraktsättet ‘PostNord Varubrev spårbart till brevlåda’ kommer din leverans att levereras till din brevlåda eller dörr. Tidigare lämnades paketet till ombud om det inte fick plats i brevlåda. Numera är praxis att, med få undantag leverera i brevlåda eller utanför dörr. Det innebär att ditt paket är exponerat och tillgängligt för alla dem som har tillgång till din fastighet. När brevbäraren levererar paketet fotograferas paketet där det lämnades. I sällsynta fall kan ditt varubrev hamna hos ett ombud. Detta är dock inget vi från vårt håll kan styra över för denna frakttjänst. Normalt tar det 1-3 dagar från att vi skickar ditt paket tills det är framme. Men räkna med finnas tillgänglig att hämta ditt paket i upp till en vecka från att vi skickar då paket ibland blir försenade.

1.2.1.1 Stöld av varubrev
Tyvärr har det hänt att paket blivit stulet och vi ber dig välja detta leveranssätt med omsorg. Man vill givetvis tro det bästa om människor i sin omgivning, men om du vet att många rör sig i området och har tillgång till din fastighet, bör du istället välja ett annat fraktsätt till ombud.
Stölder ska polisanmälas av beställaren för att kompensation ska utgå.

1.2.1.2 Se upp för minusgrader
Vi ber dig vara uppmärksam på lägsta temperaturen i ditt område och välja leveranssätt därefter.
Väljer du detta leveranssätt innebär det att paketet utsätts för utomhustemperatur. Väljer du något av de dyrare alternativen till ombud är risken betydligt mindre att de utsätts för minusgrader under resans gång.
Vi ersätter i regel inte varubrev som skadats till följd av frost då det åligger beställaren att välja lämpligt leveranssätt.

1.2.2 DHL spårbart till ombud

Om du väljer fraktsättet ‘DHL spårbart till ombud’ hamnar ditt paket hos ett ombud. Du kan välja vilket i kassan. Om du inte väljer ett kommer systemet välja ett åt dig baserat på ditt postnummer. Kräver uppvisande av giltig legitimation alternativt via BankID genom appen ‘Mina Paket’ i samband med utlämning. Normalt tar det 1-3 dagar från att vi skickar ditt paket tills det är framme. Men räkna med finnas tillgänglig att hämta ditt paket i upp till en vecka från att vi skickar då paket ibland blir försenade.

1.2.3 PostNord Service Point spårbart till ombud

Om du väljer fraktsättet ‘PostNord Service Point’ hamnar ditt paket hos ett ombud. Du kan välja vilket i kassan. Om du inte väljer ett kommer systemet välja ett åt dig baserat på ditt postnummer. Kräver uppvisande av giltig legitimation alternativt via BankID genom appen ‘Mina Paket’ eller ‘PostNord’ i samband med utlämning.


1.3 Kontrollera att dina adressuppgifter är korrekta

Vi ersätter ej försändelser som till följd av felaktiga adressupgifter från din sida hamnat fel.

1.4 Leverans vid senare tillfälle

I anslutning till att du beställer ska du vara tillgänglig att ta emot din order. Vi accepterar som regel inte att du beställer och ber oss avvakta och skicka vid senare tillfälle. Vi kan komma att annullera dessa ordrar utan förvarning.
Normalt är våra leveranstider korta, ett par dagar inom Sverige. Men ibland blir paket försenade så räkna med att finnas tillgänglig att hämta paketet under en vecka från att vi skickar. Aktuell sändningsvecka framgår på vår hemsida i samband med köptillfället.

1.5 Kö/ bevaka produkter

Vi har pga missuppfattningar vad detta innebar i praktiken samt överbelastning av vårt ordersystem valt att ta bort denna funktion som tidigare skickade ut mail så snart en produkt man ställt sig i kö till åter fanns i lager. Hädanefter kommer vi istället att skicka ut ett nyhetsbrev där vi om tid finns deklarerar vilka sorter som kommer att finnas i lager. Det är som vanligt först till kvarn som gäller. Vi hoppas och tror att det blir bäst för alla inblandande. Via vår produktkatalog på Facebook finns en funktion inbyggd för att bevaka produkter. Det kan dock dröja några timmar innan lagerstatus synkroniserar med vårt lagersystem så lägg med det i beräkningen.

1.6 Reservation och förbokning

Vi tar ej emot reservationer/ förbokningar. 

1.7 Samfrakt av flera ordrar

Om vi upptäcker eller om du påpekar detta försöker vi packa dessa ordrar i samma försändelse. Detta innebär dock extra arbete för oss och vi betalar i regel därför ej tillbaka den extra frakt du betalat.

2.1 Storlek på stickling

De plantor vi säljer är sticklingar vilket innebär att vi skördar skott från våra moderplantor som under gynnsamma förhållanden får egna rötter och bildar en egen livsduglig planta. Hur stora och välgrenade de är när du köper dem varierar beroende på plantans ålder och sort. Vi ser dock alltid till att sticklingen hunnit bilda tillräckligt med rötter för att klara transport och ha goda förutsättningar för att växa vidare på ett tillfredsställande sätt hos dig. På sidan ‘Råd och tips’ finns mer att läsa om hur du tar hand om dina pelargoner.

2.2 Levande växter

Leveransklara sticklingar är alltid väl rotade vilket är en förutsättning för en lyckad transport. Vi gör vårt yttersta för att paketera dina sticklingar omsorgsfullt. Vi låter i möjligaste mån rotklumpen torka upp något innan vi packar för att minimera risk för skada.

3.1 Växtpass

Lag om spårbarhet vid förflyttning av växter och växtmaterial.
Från och med den 14 december 2019 skärptes kraven på spårbarhet vid förflyttning av växter och växtmaterial.
Alla aktörer som bedriver e-handel med växtmaterial avkrävs en genomförd utbildning samt tillstånd att utfärda växtpass.
Växtpasset ska finnas väl synligt och innehålla bland annat ett giltigt registreringsnummer utfärdat av Jordbruksverket, växtart, samt ursprungsland. Årliga kontroller genomförs för att säkerställa att detta upprätthålls.
Dagnys Plantskola efterlever dessa krav och har tillstånd att utfärda växtpass. Vårt registreringsnummer är SE-D10263.

Läs mer om denna lag hos Jordbruksverket.

4.1 Transportgaranti

Är paketet skadat ska detta anmälas direkt vid utlämningen.
Är växterna skadade och ska reklameras måste skadan dokumenteras.

4.2 Kvalitetsgaranti

Om växterna inte motsvarade dina förväntningar ska du höra av dig via e-post senast två dagar efter din leverans.
Är växten skadad eller felaktig kontaktar du oss så snart som möjligt, så kommer vi tillsammans överens om hur vi ska lösa problemet.

4.3 Retur

Kontakta oss alltid innan du skickar tillbaka något.

4.4 Ångerrätt

Vid nyttjande av ångerrätten ska du kontakta oss inom 14 dagars från det du mottagit din leverans. Vid utnyttjande av ångerrätt återbetalas ev redan erlagd betalning, returfrakt ersätts ej. Meddela oss alltid innan retur och packa väl.
Har du ångrat ditt köp, hämta ut paketet och kontakta oss. Har din beställning inte hunnit skickas kan du annullera den via mail.

Ej uthämtade paket återbetalas ej och tilläggsfaktureras för returfrakt.
OBS: Ångerrätten gäller ej levande växter som ej tål att hanteras upprepade gånger.

4.5 Etableringsgaranti

De odlingsråd som medföljer vid leverans eller står på vår hemsida ska ha följts.
Eventuella klagomål ska ske inom två veckor från köp.

4.6 Sport (spontan mutation)

Vi ersätter ej plantor som sportat. Även om det är ovanligt så händer det att en stickling delvis eller helt utvecklar ett annat utseende än moderplantan. Det kan handla om färg på blad, blomma eller växtsätt.

5.1 Priser

Moms ingår i alla priser. Kostnader för frakt och packning tillkommer.

5.2 Frakt och emballage

Fraktkostnad och emballage är 19:- / 89:- eller fraktfritt över 1.000:-

5.3 Betalning

I samband med att du slutför ditt köp väljer du att antingen betala via Swish eller med kontokort (Stripe). Vi skickar din order först efter att vi mottagit hela ordervärdet. Du får en bekräftelse via e-post från oss när vi mottagit din betalning. Ordrar som ej betalats till sitt fulla värde annulleras efter 24 timmar. Vi förbehåller oss även rätten att annullera ordrar inom denna tid där vi anser att vår betalningspolicy missbrukats eller i dialog med kund.

6.1 Sekretess och säkerhet

Vi lämnar under inga omständigheter ut några personuppgifter till tredje part.
Det gäller även e-postadresser ni lämnar till oss. Vår webbplats använder sk. SSL certifikat vilket innebär att trafiken mellan dig och vår webbplats är krypterad. Dina uppgifter du matar in i våra formulär skickas därmed till oss på ett säkert sätt.
(Du kan läsa mer om detta hos Google genom att klicka här)

6.2 Cookies

Vår webbplats använder sig av cookies enligt Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie är en liten textfil som lagras på din dator och som innehåller information för att hjälpa webbplatsen att identifiera och följa användare. Cookies finns som sessionscookies och som cookies som lagras permanent på din dator. Under tiden för ditt första besök på webbplatsen blir din webbläsare tilldelad en sessionscookie som är unik och som används för att inte blanda ihop dig som användare med andra användare. För att kunna använda webbplatsen bör du tillåta cookies i din webbläsare. Denna typ av cookie används enbart för att ge dig som besökare en bättre upplevelse och support och lagrar inga personlig uppgifter om dig. Cookies kan raderas. På denna webbplats används cookies exempelvis för att hålla koll på din varukorg, dina inställningar och vilka sidor du besökt för att kunna ge dig en bättre kundupplevelse och support.

7.1 Reservation

Vi reserverar oss mot felaktigheter i prislista och innehåll på webbsidan eller i annat material.
Dagnys Plantskolas orgnr (Adam Appel): 8511171616, Godkänd för F-skatt och moms.

Reviderad: 2024-10-12

Undrar du något?

Om du har frågor, synpunkter eller förslag är du alltid välkommen att kontakta oss:
info@dagnysplantskola.se